Identiteitskaarten 

Sinds 1/3/2014 zijn de identiteitskaarten 10 jaar geldig. Voor burgers ouder dan 75 jaar zijn ze 30 jaar geldig en zal er elke 10 jaar een vernieuwing van de certificaten moeten gebeuren. Voor kinderen van 12 jaar zal de eerste identiteitskaart 6 jaar geldig zijn. De kostprijs bedraagt € 20,70 en dient bij aanvraag betaald te worden.

Sinds 16/1/2017 zijn de normen voor de pasfoto’s gewijzigd. Hieronder vindt u een aantal richtlijnen voor de pasfoto’s:

  • Maximaal 6 maanden oud
  • Neutrale gezichtsuitdrukking: mond gesloten, geen tanden zichtbaar, geen grote glimlach.
  • Het aangezicht moet volledig zichtbaar zijn
  • De achtergrond moet licht en effen zijn

De volledige lijst met criteria voor de pasfoto’s kan u op deze link raadplegen:

http://www.ibz.rrn.fgov.be/fileadmin/user_upload/nl/kaarten/eid/documentatie/2016_Matrice_NL.pdf

http://www.ibz.rrn.fgov.be/fileadmin/user_upload/nl/kaarten/eid/documentatie/2016_Matrice_super_light_NL.pdf

Verlies of diefstal

Indien u uw identiteitskaart verliest dient u eerst aangifte bij de politie te doen. Deze zal dit dan registeren en zal u een tijdelijk identiteitsbewijs meegeven dat 1 maand geldig is in België. Vanaf de aangifte is er een periode van 7 dagen waarin u de kans heeft om deze aangifte te annuleren indien u uw identiteitskaart zou terugvinden. Na deze 7 dagen dient u sowieso een nieuwe identiteitskaart aan te vragen. U dient ook steeds de dienst identiteitskaarten te verwittigen dat uw identiteitskaart werd teruggevonden.

 Met het identiteitsbewijs(verkregen bij de politie) en 1 pasfoto kan u bij ons een nieuwe identiteitskaart aanvragen. Deze kost € 20,70 en het duurt een 2 tot  3 weken voordat deze klaar is.

Pin- en pukcode vergeten of verloren

U kan uw codes terug opvragen via deze link of in het gemeentehuis. Deze codes worden opgestuurd naar de gemeente waar u ingeschreven bent. U kan deze dus best niet opvragen indien u naar een andere gemeente gaat verhuizen. Als de codes toekomen krijgt u een brief van de gemeente en kan u zich met uw identiteitskaart aanmelden bij de dienst identiteitskaarten op het gemeentehuis.

Defecte identiteitskaart

Indien de chip van uw identiteitskaart niet werkt of uit de identiteitskaart gevallen is kan u zich melden bij de dienst identiteitskaarten op het gemeentehuis. Deze zullen uw identiteitskaart opsturen voor onderzoek en u krijgt een voorlopig identiteitsbewijs dat 1 maand geldig is binnen België. U heeft hiervoor 1 pasfoto nodig en het kost € 20,70. Nadat wij verslag van het onderzoek van uw identiteitskaart krijgen, kan uw nieuwe identiteitskaart, die terug 10 jaar geldig is, terugbetaald worden.

Kids-id

Dit is een elektronisch identiteitsdocument en een beveiligd reisdocument dat ouders voor hun kinderen kunnen aanvragen. De kaart is drie jaar geldig. Met het oog op vakanties en reizen naar het buitenland, is het belangrijk om de Kids-ID tijdig aan te vragen. Een kind jonger dan 12 jaar moet immers in het bezit zijn van een geldig Kids-ID voor reizen binnen Europa. De termijn voor de aanmaak en levering van de Kids-ID bedraagt minstens 2 weken.

Als u een Kids-ID wilt aanvragen, moet u aan enkele voorwaarden voldoen:

  • het ouderlijk gezag over het kind hebben
  • een recente pasfoto van het kind meebrengen
  • u dient zich samen met het kind aan te bieden
  • een kids-ID kost 6,30 EUR

bevolking@herselt.be
burgerlijke.stand@herselt.be
F 014/54 21 40

 Mariette Coolkens
T 014/53 90 09

 Ann Walraevens
T 014/53 90 10

vreemdelingen@herselt.be
rijbewijzen@herselt.be
reispassen@herselt.be

Ines Raymaekers
T 014/53 90 14 

Iris Artoos-Catella
T 014/53 90 15

Leticia Demoulin
T 014/53 90 13